Senaste Inlägg

Recept och trasig telefon

hÄR KOMMER RECEPTET PÅ DET GODA OCH LÄTTGJORDA TUNNBRÖDET!

Ingredienser

Gör så här

 

1. Smält matfettet i en kastrull tillsätt mjölken och värm till 37°C. Smula jästen i en degbunke och rör ut den med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker och sirap. Blanda hjorthornssalt med grahamsmjölet, rör ner det och rågsikten. Arbeta in nästan allt vetemjöl, degen ska vara lös (arbeta gärna degen för hand och inte för länge så att den blir seg). Strö över lite vetemjöl, täck med bakduk och jäs ca 45 minuter. 
2. Ta upp degen på väl mjölad arbetsbänk. Arbeta ihop den och dela i 15 bitar. Forma degen till runda bullar. Kavla ut till runda kakor 20-25 cm i diameter. Vrid kakan några gånger under kavlingen så att den inte fastnar. Borsta bort överflödigt mjöl och kavla över med kruskavel eller nagga kakorna.
3.  Grädda dem i en het torr stekpanna på spisen knappt 1 minut på varje sida. Borsta bort ev. mjöl från brödet och från stekpannan efter gräddningen. Låt brödet svalna övertäckt med bakduk på galler.

Sen så har ju min kära telefon gått sönder!!!!! NEEEEJ! Nu har jag min gamla nokia :(
Det var en olyckshändelse allt ihop men man nr 1 tog min telefon ner till stensele för han trodde det var hans, man nr 2 skulle ringa i den och la den sen på sin jacka i trappan för at ta den tillbaka till mig. Man nr3 skulle vara snäll och ta man nr 2:s jacka, ryckte åt sig jackan och min iphone åkte i stengolvet!!! glaset sprack :( men det var inte förrän två dagar efter som den la av helt, nada händer, den är stendöd!! Så tre män inblandade i denna mobil, det var nog bara tänkt helt enkelt ;)
Ska kolla upp med försäkringsbolaget om man har ngt som kan täcka eller delvis kanske, hoppas hoppas......
ha en bra måndag

5 Kommentarer

Postat av: Anonym den 2011-01-17 @ 10:09:42
http://evalottastenvall.blogspot.com/

Tack H Ska prova =)

Postat av: mammi den 2011-01-17 @ 14:32:40
http://linnetgoes.blogg.se/

Alldelens för många män :)

Postat av: Linnéa den 2011-01-18 @ 01:56:34

du måste få en ny telefon!!!!

Postat av: A-E den 2011-01-18 @ 21:57:45
http://aehandmade.wordpress.com/

Detta vill jag prova men om jag gör det återstå att se!



tack för receptet iaf.



//A-E

Postat av: marie den 2011-01-22 @ 18:21:52

tack för ett jättebra recept! vi har nu ätit köttsoppa o "ditt" bröd! Kanongott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback